Wzrost zainteresowaniem kanałami Social Media jest zauważalny od trzech lat. Marki coraz częściej korzystają z promocji w Internecie, bo jest to tanie w obsłudze, szybkie w moderacji i powszechnie dostępne dla wszystkich użytkowników sieci. Kanały Social Media możemy podzielić na tekstowe (Facebook, Twitter, blogi tematyczne) i graficzne (m.in. Instagram, Pinterest, Tumblr).
Najbardziej znane są fanpage na Facebooku. Profile firm rosną jak grzyby po deszczu. Samo założenie owej strony trwa krótko ( ok 3 min- sprawdzone info), później jednak pozostaje moderacja, pozyskanie fanów oraz publikacja odpowiednich postów. W tym momencie pojawiają się przeszkody, których niektórzy marketingowcy nie są w stanie przeskoczyć. Prowadzenie fanpage od niechcenia, na zasadzie "wrzucę sobie post", może w 1% przypadków odnieść sukces, jednak zazwyczaj jest najszybszą drogą do wykopania sobie reklamowego dołka. Im głębiej znajdujemy się na dnie, tym gorzej nam wypłynąć na powierzchnię. Możemy więc w bardzo szybki sposób zepsuć renomę firmy i stracić klientów.
Oto krótki przewodnik (stworzony na podstawie własnych obserwacji i wpadek), o tym co robić, aby nasza strona nie żyła własnym życiem, a użytkownicy klikali "lubię to" z prędkością światła:
1- Harmonogram wpisów
Wyjaśnię to najprościej jak się da, a jako przykład użyję branży odzieżowej. Po pierwsze, tematyka, czyli latem nie wrzucamy promocji na płaszcze, a zimą nie reklamujemy bikini (chyba, że nasza grupa docelowa, to elita społeczna, wylatujący na Kanary za każdym razem, gdy temperatura za oknem spada poniżej zera). Sezonowość jest najważniejsza jeśli chodzi o informowanie użytkowników o ofercie naszej firmy. Kluczem jest wyczucie chwili. Za tydzień Dzień Kobiet? Dodaj post o zniżkach na kolekcję damską. Boże Narodzenie? Zaproponuj ubrania, które idealnie sprawdzą się jako prezent! Pierwszy Dzień Wiosny? Zasugeruj użytkownikom odświeżenie swojej garderoby, a w poście załącz zdjęcia wiosennej kolekcji. Dzień Latarni Morskiej? Opublikuj ubrania z motywem marynarskim (dla dociekliwych- święto odbywa się 18 sierpnia). Staraj się również publikować o odpowiedniej porze, wrzucanie informacji o nowym produkcie o 3 nad ranem nie spowoduje sporej ilości wyświetleń.
Ostatnia wskazówka w pkt 1- Dbaj o interpunkcję i unikaj błędów ortograficznych, chyba, że chcesz zebrać pod postem szereg komentarzy dotyczących Twojej dysortografii. Odpowiednie zaplanowanie umieszczanych treści nie tylko zoptymalizuje stronę, ale i pomoże uniknąć chaosu.
2- Publikacje graficzne
Dbaj o to, by reklamy, które umieszczasz na fanpage, były przejrzyste i atrakcyjne dla oka odbiorcy. Czasem lepiej zainwestować w pomoc specjalisty, który przygotuje nam ciekawy baner czy infografikę, niż samemu z niepowodzeniem odkrywać tajniki Corela. Firma jest znacznie lepiej postrzegana, gdy promuje się poprzez ciekawe grafiki. Jeśli regularnie zaliczać będziesz wpadki dotyczące tego co umieszczasz, zamiast malejącej ilości produktów w magazynie z powodu rosnącej sprzedaży, zauważysz wzrastającą ilość memów z Twoimi wypocinami w Paincie. Teoretycznie, who cares, sława to sława, ale nie zapominaj, że to, co raz zostało wrzucone do Internetu, pozostaje w nim na zawsze.
3- Dbaj o fanów
Gdy ktoś napisze Ci w komentarzu, że Twoje produkty, delikatnie mówiąc, są do bani, nie wdawaj się w wojnę słowną. Mimo, że uważasz swoje towary za niezwykłe, a osobę, która napisała ten jakże obraźliwy komentarz, za zwykłego buraka, przełknij swoją dumę. Grzecznie przeproś i zaproponuj formę zadośćuczynienia, w postaci jakiegoś gratisu, rabatu, a nawet i firmowego długopisu. Stali klienci lubią jak liczysz się z ich zdaniem. Dodatkowo wypadniesz dobrze w oczach potencjalnych nabywców, którzy stwierdzą, że Twoja firma jest przyjazna i godna zaufania. Pytaj co użytkownicy sądzą na temat danej rzeczy, proponuj próbki, organizuj konkursy i umieszczaj na bieżąco informacje o promocjach, a będzie Ci dane, a raczej sprzedane!
4- Moderuj stronę
Musisz być spostrzegawczy, gdyż fani uwielbiają zadawać pytania. Nie postrzegaj tego jak przymusowej pracy. Już sama informacja o tym, że Jan Kowalski skomentował Twój post, jest ogromnym sukcesem. Pociągnij dyskusję, odpowiedz, doradź! Firmy, które nie prowadzą dialogów, wbijają sobie gwóźdź do trumny. Systematyczne odpowiadanie na wszelakie sugestie pomoże Ci nawiązać stałą, dwukierunkową komunikację z klientem.
5-Nie kupuj fanów
Jasne, każdy z nas marzy o 50 tysięcy polubień, jednak do wszystkiego należy dojść małymi krokami. Wyobraź sobie sytuację- odwiedzasz profil konkurencji, widzisz tysiące polubień strony, umieszczone raptem dwa posty i zerową ilość komentarzy pod nimi. Fejk jak się patrzy. Nie popełniaj tego błędu. Nie ważna jest ilość, a jakość. Co z tego, że mamy setki polubień, skoro nikt nie korzysta z naszych usług. Nie lepiej mieć 100 fanów, którzy interesują się naszymi produktami i staną się szybko stałymi klientami? Znacznie lepiej! Amen.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz